Nyári gyermekegyetem az ÓE Salgótarjáni Képzési Központ és Kutatóhelyén

Az Óbudai Egyetem az EFOP 3.4.4-16-2017-00019 azonosítószámú nyertes pályázatának köszönhetően már harmadik éve szervez nyári gyermekegyetemet Salgótarjánban, általános iskolák felső tagozatos tanulói számára. A diákok 2018 óta minden évben, a nyári szünidőben, 3 napot ingyenesen tölthetnek el a Salgótarjáni Képzési Központban szinte már egyetemistának érezve magukat.

Idén nyáron a gyerekek - pedagógusok vezetésével - megismerkedhettek a digitális világot működtető technológiával és annak lehetőségeivel, annak érdekében, hogy biztonsággal igazodjanak el az információs társadalomban, és hasznos segítséget kapjanak jövőbeli pályaválasztásukhoz is. A programban STEM témájú interaktív laborgyakorlatok szerepeltek. A digitális alkotótáborok nem játszóházként, hanem fejlesztőműhelyként működnek, ahol jelentős hangsúlyt kap a kódolás, az alkotás, a programok és az applikációk készítése, a robotok programozása és a játékok tervezése.

A gyermekek körében azonnal népszerűvé vált tábort két évvel ezelőtt rendezték meg először Salgótarjánban, ahol nem egy diák visszatérő résztvevő már. Évről évre több iskolából érkeznek ide tanulók: Salgótarjánból, Pásztóról, Szurdokpüspökiről, Etesről is.

(A tábor helyszíne minden évben a Salgótarjáni Képzési Központ és Kutatóhely telephelye, amely Salgótarjánban a Meredek út 9. szám alatt található. A napközis tábort idén augusztus 10. és 12. között tartották meg, a programok 9.00 órától 16:00 óráig zajlottak, háromszori étkezéssel.)

Idén 20, 5-8. évfolyamos diák vett részt díjmentesen a nyári egyetemen.

A háromnapos rendezvény szervezője minden évben Simon Csaba, a Salgótarjáni Képzési Központ és Kutatóhely pályaorientációs tanácsadója, az Egyetem megyei STEM koordinátora.

A program négy területet foglalt idén magába: VR szemüvegek használata, LEGO robotok munka közben, játékos matematika és elektronika.

 

Néhány érdekesség az egyes szakterületekről:

 

VR szemüveg tematikája a következő volt:

• A virtuális valóság fogalmának megismerése

• A virtuális valóság és a kiterjesztett valóság közötti különbség

• A virtuális valóság típusainak elméleti ismertetése. Mire jó a Virtuális valóság, és hol használják napjainkban leginkább?

• A VR eszközök bemutatása (Oculus Rift szemüvegek)

• Adott virtuális valóság típusok bemutatása játékokon keresztül

 

Lego robot tematikája:

• Robotok a múltban, a robottechnika kialakulása

• A robotok jelentősége napjainkban és a jövőben

• Lego-robotok ismertetése, bemutatása

• Lego robot építése

• Lego robot programozás (vonalkövetés, gyroscope robot, labirintus, robotok kézi vezérlése)

 

A játékos matematika tematikája:

• Játékos, interaktív foglalkozások keretén belül a matematika szépségeinek, érdekességeinek bemutatása a diákoknak

• Bűvös négyzetek: alakzatok szépségeit és a legkülönbözőbb variációit bemutató foglalkozás, melynek során a diákok megtanultak bűvös négyzeteket szerkeszteni

• Érdekes számok, számos érdekesség: a „barátságos számok”, a sokszög számok, valamint a palindrom-, főnix-, Münchausen-, illetve a Friedmann- és az Armstrong számok, valamint meghökkentő számelméleti érdekességek bemutatása, betekintés a prímszámok világába

• Varázslás matematikával: kártyatrükkök, gondolatolvasás, jövőbelátás, mágikus számok, különleges születésnap, lélegzetelállító illúziók és formák keretén belül a matematikai érdekességek bemutatása a diákok számára

 

Elektronika tematikája:

• Az elektronikus áramkör-készítés lépéseinek megismerése. A „Ki a gyorsabb játék” megvalósításának megismerése, a tervezés lépéseinek bemutatása.

A „Ki a gyorsabb játék” és „elektromos dobókocka” áramkör közös összeszerelése az előkészített nyomtatott áramkör és a tanfolyamhoz biztosított elektronikus alkatrészek alapján. A feladathoz a forrasztás műveletének bemutatása, gyakoroltatása

• A „Ki a gyorsabb játék” áramkör közös bemérése, az esetleges hibák javítása. A bemérés és hibakeresés elméletének és végrehajtásának gyakoroltatása. (Ebben a témakörben érdekesség volt az is, hogy a gyerekek önállóan forrasztottak, mindenkinek külön forrasztó állomása volt.)

A tábor végén a gyerekek „Diplomát” és egy kis ajándékok is kaptak. A három legaktívabb tanuló külön STEM-es ajándékot vehetett át.

Érdekesség, hogy a tábor zárása után még páran ottmaradtak forrasztani, illetve további játékokat kipróbálni VR szemüveggel.

A szülők és a gyerekek visszajelzései igen pozitívak voltak. Többen már az iskolai időszakban is érdeklődnek, hogy lesz-e nyári tábor.

Az elégedettségi kérdőíven szerepel egy olyan kérdés, hogy a diákok milyen táborban szeretnének részt venni jövőre? A válasz többségében az szokott lenni, hogy: „Ebben.”

Néhány visszajelzés a szülőktől:

„Kristóftól tudom, hogy szuper volt! Hálásak vagyunk, hogy ott lehetett!”

„Köszönjük a lehetőséget, hogy idén is újra ott lehettünk, minden nagyon jó, minden nagyon szuper volt, a gyerek pozitív élményekkel, sikerekkel jött haza. Nagyon jól érezte magát, szeretne jövőre is részt venni a táborban. Tudjuk, hogy ez nem biztos, hogy megvalósítható, de örülnénk egy 5 napos tábornak is. „Nagyon örülök, hogy jelentkeztünk és gyermekünk bekerült a nyári táborba! Nagyon hasznos és érdekes programjuk volt. Zoltán fiam minden nap széles mosollyal érkezett haza! Nagyon jól érezte magát. A matematika tanár órái tetszettek neki a legjobban, mert érdekessé tudta tenni ezt a tantárgyat a résztvevők számára! Köszönjük a türelmes munkájukat és odafigyelésüket!”
Frissítve: 2021.02.25.

Legfrissebb cikkek