Az egyetemisták egyharmada készségszinten használja a mesterséges intelligenciát
Miért döntenek a továbbtanulás mellett a fiatalok? Mi motiválja őket? Milyen mértékben használják a mesterséges intelligenciát? – ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresték a válaszokat annak a kutatásnak a során, melyet az UNIside, az MCC Tanuláskutató Intézet, az Óbudai Egyetem és a Schönherz Szakkollégium munkatársai, a Libri támogatásával végzetek egyetemi hallgatók körében, Így tanultok ti címmel.
A megkérdezettek 77 százaléka a bulikat tartotta a legjobbnak az egyetemi életben, a második helyen az érdekes kurzusok és tárgyak szerepelnek (76 százalék), és a munkaerőpiaci felkészültség szempontjából szintén fontos kapcsolatépítést (74 százalék) említették harmadik helyen a most egyetemre járók.
A fiatalok intézményválasztásában elsősorban az érdeklődési kör (76 százalék), az oktatás helyszíne (58 százalék) és az intézményről szerzett információk (47 százalék) játszanak leginkább szerepet. Ebben a választásban még a rangsorok, a szülők, a diák jegyei és a pályaorientációs vagy személyiségtesztek szintén szerepet játszanak, és továbbra is fontos a tanárok és barátok véleménye.
Azt, hogy egyetemre menjenek, elsősorban a könnyebb munkaerőpiaci elhelyezkedés (64 százalék), saját maguk fejlesztése (59 százalék), az általuk végzendő munkához szükséges végzettség megszerzése (41 százalék), vagy a magasabb bér (37 százalék) motiválta, vagyis azt az erőfeszítést is, amelyet egy komolyabb felvételi eredmény elérésébe invesztáltak a fiatalok.
Az egyetemi tanulásban a legnagyobb örömöt az eddigi ismereteik bővítésében, új tudás megszerzésében és a társaságban látják az egyetemista megkérdezettek, akiknek több mint egyharmada saját bevallása szerint készségszinten használja a mesterséges intelligenciát. Minden harmadik egyetemista adott már be legalább részben mesterséges intelligencia segítségével elkészített tanulmányi feladatot, viszont csupán 4 százalékuk nyilatkozta azt, hogy az egyetemi óráin is tanulja az MI használatát. A diákok tudatosságát jelzi ugyanakkor, hogy 79 százalékuk nyilatkozott úgy: az MI eredményei sokszor jók, de ellenőrizni kell. A többség a ChatGPT-t használja (72 százalék) és azt ismeri (81 százalék), a következő legismertebb a Gemini, de ezt már csak a kitöltők 22 százaléka ismerte és mindössze 10 százalékuk használja.
A felmérésből kiderül, hogy a hallgatók jelentős része rendszeresen használ MI-alapú eszközöket tanulmányai során, ami új kihívások és lehetőségek elé állítja a felsőoktatást.