Képernyők mögött tanulva – Két tematikus Minecraft alapú tábor az Óbudai Egyetemen!
A Nyári Gyerekegyetem idei kínálata nemcsak a játék örömét, de a tudás erejét is elhozta a részt vevő gyerekek számára. Két párhuzamosan futó Minecraft tematikus-tábor, a Green City Development”, valamint a „Programozás alapjai a Minecraft világában” - kínált különböző, mégis egymást kiegészítő, kalandos utazást a gyerekeknek: az egyik az energetika, a másik a digitális gondolkodás és programozás útján vezette őket végig. A részletekről Márton Zoltánt, a szervező STEAM Iroda és a tábor vezetőjét kérdeztük.
Hozzátette: a tematikában szerepelt a villamosenergia kérdésköre is. A gyerekekkel megismertették a termelés, szállítás, tárolás és felhasználás teljes folyamatát, majd generátorokat, transzformátorokat, motorokat, villanyoszlopokat és vezetékeket építettek, valamint elkezdték kiépíteni a villamos elosztó központot is, ezzel megalapozva a teljes villamos infrastruktúrát. A tábort mindvégig áthatotta a fenntartható szemlélet, így a környezet károsításának minimalizálása kiemelt szempont volt. A korábbi táborokhoz hasonlóan itt is nagy népszerűségnek örvendett a „Ha kivágsz egy fát, kettőt kell a helyére ültetni” irányelv.
A tábor tananyaga a napelemek működésére és a városi hálózatok felépítésére is fókuszált. A virtuális térben napelemes rendszert, akkumulátorokat és közvilágítást építettek, valamint az előző napon megépített gyárat fejlesztették tovább.
A Programozás alapjai a Minecraft világában táborban vendégelőadóként, Dr. Fenyvesi Kristóf professzort hallgathatták meg a részt vevők, majd „megtámadhatták” a táboroztatókat a játékon belül. Az oktatók interaktív előadást is tartottak a mesterséges intelligenciáról és ipari automatizálásról, amely nemcsak érdekes volt, de a tábor témájához is szorosan kapcsolódott. A gyerekek az egyetem IT-Evolúció kiállítását is megtekintették, ahol a gyerekek valódi példákon keresztül ismerkedtek meg a villamosenergia, valamint az informatika szerepével a mindennapokban.
A Programozás alapjai táborban ezzel párhuzamosan a digitális világé volt a főszerep. A gyerekek megismerkedtek a bináris számrendszerrel, az AND, OR, NOT logikai műveletekkel, majd vöröskő áramkörökkel működő bináris összeadót is építettek. A programban közös túlélő játék is volt, az ekkor épített város később a programozott rendszerek otthona lett. A gyerekek belevetették magukat a Lua programozásba is. Első egyszerű kódjaik szöveges kiírásokat jelenítettek meg, miközben megtanulták az mkdir, cd, edit, ls parancsokat is, melyek a Linux operációs rendszer alapvető használatához is szükségesek. Lépésről lépésre váltak egyre otthonosabbá a virtuális operációs rendszerek világában. A Lua programnyelv a valós életben is széleskörűen alkalmazott skriptnyelv, többek között a Roblox játék fejlesztése is ebben történik.
A gyerekek a programozható „teknős” robotok a mozgás vezérléséhez szükséges utasításokat is megtanulták, függvényeket hoztak létre, ciklusokat használtak. A lelkesebb résztvevők a teknősök vezeték nélküli kommunikációját is elkezdték programozni, mások pedig az energetikai táboréhoz hasonlóan saját villamos hálózatot és elektromos gyárat építettek. (A teknősök programozásával egy egyszerűsített képet kaphattak a távirányítással működő rendszerek fejlesztéséről, okos otthon vezérlésről, valamint az ipari robotok programozásáról.)
A programok zárásaként a két tábor közös szerverre költözött. A végső küldetés: a Végzet Sárkányának legyőzése volt, mely a játék alapvető célja. A táborozók egy csapatot alkotva sikeresen győzték le a sárkányt, ezzel felszabadítva a Minecraft világát a gonosztól, méltó lezárást adva egy tudással és élménnyel teli hétnek – tudtuk meg Márton Zoltántól.
További részletek a stem.uni-obuda.hu oldalon olvashatók.