Ötletek, kísérletek és együttműködések vibráló ökoszisztémája a STEAM Fesztiválon
Több mint 200 fiatal tehetség és lelkes pedagógus vett részt azon a Nemzetközi STEAM (tudomány, technológia, mérnöki tudományok, művészetek és matematika) Fesztiválon, melynek az Óbudai Egyetem központi campusza adott otthont április első napjaiban. A diákokat, oktatási és ipari szereplőket különleges projektekkel, izgalmas kísérletekkel és tudományos versennyel, workshoppal és kiállítással várták a szervezők. Az eseményre többek közt Luxemburgból, Finnországból, Belgiumból és más országokból is érkeztek delegációk.

Hangsúlyozta, hogy az Óbudai Egyetem elkötelezett egy intelligensebb és fenntarthatóbb világ kialakítása mellett, és büszkén tölti be a Magyarországi STEAM Platform nemzeti központjának szerepét.

Márton Zoltán, az Óbudai Egyetem STEAM Irodájának, valamint a Magyarországi STEAM Platform vezetője úgy fogalmazott: minden nagyszerű projekt mögött ott áll egy inspiráló tanár, és éppen erre a nyitottságra van szüksége Magyarországnak.” Kiemelte: a STEAM valódi esszenciája a tudomány, a technológia, a művészet és az emberek összekapcsolásában rejlik egy élhetőbb, jobb világ megálmodása és felépítése érdekében, amit a fesztivál is megmutatott. A fesztivál fő célja teljesült: a STEAM területe iránt elkötelezett alkotók, gondolkodók és tanulók egy közös, inspiráló térben találkozhattak. Egy valódi nemzetközi fórum jött létre, ahol az élményalapú tanulásé volt a főszerep.

Innovatív és kreatív ifjúság
A tudományos versenyen három korosztályban és témakörben mérték össze tudásukat a résztvevők. A megmérettetés rendkívül szoros és izgalmas volt, a bemutatott projektek magas színvonala, a bennünk tükröződő kreativitás és a szemmel látható tudományos megalapozottság mély benyomást tett a zsűrire. Számos projekt a való élet problémáira kínált innovatív megoldást, ami jól tükrözi a fiatalok gondolkodásának érettségét és a pedagógusok inspiráló munkáját, a bemutatott munkák pedig azt bizonyítják, hogy a jövő generációja teli van ötlettel, tehetséggel és elkötelezettséggel.

Az oktatás különböző szintjein dolgozó szakemberekből álló zsűri értékes nyereményekkel jutalmazta a legjobban teljesítő csapatokat. Emellett több különdíjat is odaítéltek, amely az Abacusan Studio, a Magyar Innovációs Szövetség, a Kyndryl, valamint az UNESCO támogatása által valósulhattak meg.

A fesztivál jó lehetőséget kínált arra, hogy a STEAM vezetők és szakértők közvetlen párbeszédet folytathassanak általános és középiskolás kiállítókkal, versenyzőkkel, miközben a Magyar Innovációs Szövetség és a Kulturális és Innovációs Minisztérium képviselői is aktívan jelen voltak, mind a zsűriben, mind a szervezésben.
Az esemény díszvendége és nemzetközi fővédnöke Dr. Fenyvesi Kristóf, a finnországi Jyväskyläi Egyetem vezető kutatója volt. Az Experience Workshop STEAM Igazgatójaként egy geodézikus kupolaépítő workshop-ot tartott, amely valódi élménnyé és maradandó tapasztalattá tette a napot a résztvevő diákok számára.
A bolgár Dr. Milena Y. Krumova a European Institute for Technologies, Education and Digitalisation alapítója és igazgatója, valamint az EduTechFlag vezérigazgatója szintén értékes gondolatokkal gazdagította a STEM Fesztivált, melynek nemzetközi zsűrijében is aktív szerepet vállalt.
A rendezvényen az EU STEM Coalition egyes tagállamainak képviselői is jelen voltak, így még inkább megerősítést nyert, hogy a nemzetközi STEAM közösség valóban határokon átívelő és egységes. Egy olyan hálózat, amelyben az együttműködés, a tudásmegosztás és a közös jövőkép mindennél erősebb.

Márton Zoltán kiemelte: „Ez a különleges esemény nem valósulhatott volna meg a háttérben dolgozó elkötelezett szakemberek és támogató közösségek fáradhatatlan munkája nélkül. (A segítőkről és támogatókról részletek a STEAM Iroda oldalán olvashatók.)
