Az AI etikus használatát boncolgatták a 3. szakkollégiumi napon
Harmadjára is megrendezték az OE Szakkollégiumok Napját november 12-én. A kerekasztal-beszélgetésen a szakkollégiumok vezetői Dr. Eigner Györggyel a Neumann János Informatikai Kar dékánjával és Prof. Dr. Molnár György egyetemi tanárral beszélgettek „Az AI etikus használatáról a tudományban és az oktatásban”. Az eseményt Prof. Dr. Maior Enikő oktatási rektorhelyettes nyitotta meg. Köszöntőjében elmondta fontosnak tartja a mesterséges intelligencia használatát, de kiemelte, hogy az önálló tudás nélkül az MI sem képes bármire, ezért kell megtanulni megfelelően kezelni, ahhoz, hogy újabb távlatokat nyithasson a tudomány terén.
A kerekasztal-beszélgetésre az Óbudai Egyetem 9 szakkollégiumból vegyesen gyűltek össze hallgatók. A kollégiumok képviselői a hallgatók által összegyűjtött kérdéseket továbbítottak a kérdezettek felé. Felmerült többek közt a hitelesség kérdése, hogy a mesterséges intelligenciák milyen hatással vannak/lesznek az egyetemi életre, oktatásra. Érdeklődés tárgya volt továbbá annak a gondolata, hogy kié a felelősség, amikor visszaélés történik az MI segítségével, és mik a lehetőségek az általa okozott károk kivédésére, helyreállítására.
Dr. Eigner György és Prof. Dr. Molnár György egyetértettek abban, hogy az AI felé terelődik a tudomány jövője, viszont hangsúlyozták, hogy azok használati módját fontos pontosan meghatározni és egyfajta keretrendszert kialakítani abból a célból, hogy csökkenjen a visszaélések aránya. Úgy vélik, hogy az oktatásban sem a teljes tiltás, sem a teljes engedékenység nem opció. Molnár György kihangsúlyozta, hogy az AI óriási segítséget nyújt, mind az adaptív mérések lebonyolítására, az adott pontrendszerek kialakításában, mind az eredmények ellenőrzésében is nagy szerepet játszik. Elmondta, hogy általuk a hallgatók számára is sokkal könnyebb személyre szabott oktatóanyagokat generálni, amennyiben megfelelő információval látják el és megfelelő adatbázisból tud meríteni a feladatok teljesítéséhez.
A barátságos légkör egy interaktív kérdezz-felelek beszélgetést generált. Számos diák intézett újabb és újabb kérdést a tanárok felé, akik legjobb tudásuk szerint igyekeztek kielégíteni a kíváncsi kérdezők tudásszomját.
A szakkollégiumok célja olyan szakmailag érzékeny, műszaki látásmóddal is rendelkező hallgatók kinevelése, akik a legmagasabb szintre törekednek szakmájukban, másfelől sokoldalú tájékozottságuk és elkötelezettségük révén hasznos tagjaivá válnak a társadalomnak. Fontos, hogy szellemiségében nyitott, elhivatott, kísérletező kedvű, az újszerű, összetett gondolkodású, szakmailag és szellemileg interdiszciplináris mérnökök kerüljenek ki az egyetemről.