A siker titka – Balogh Petya tanácsai az ÓE hallgatóinak
Balogh Péter startupper, vállalkozó volt a vendége az új Proof of Concept Innovációs Projekt kurzusnak, amelyet az egyetem azoknak a hallgatóknak ajánl, akik kreatív és újszerű dolgok megvalósításán ötletelnek és úgy érzik, kipróbálnák magukat a vállalkozók világában. A startup-guru előadásában felhívta a figyelmet azokra a legfontosabb elemekre, amikre mindenképpen oda kell figyelni, egy startup építésénél.
„Azt szeretnénk, hogy a hallgatóink gondolkodjanak innovációkban. Nem elég az ötlet, vagy egy műszaki megoldás, azt is végig kell gondolni, hogy ki számára értékes, hogyan lehetne a piacra vinni, és összességében, hogy lehet sikeres üzletet csinálni belőle” – mondta Dr. Zrubka Zsombor, a HECON–Egészségügyi Gazdaságtani Kutatóközpont vezetője és a kurzus egyik oktatója.
A Kandó Kálmán Szakkollégium egyik diák vezetője, Fodor Attila kezdeményezésére a kurzus keretein belül április 26-án Balogh Péter, a Startup Hungary egyik társalapítója, mentor, befektető, a Cápák között tv-műsor egyik főszereplője tartott előadást az Egyetem Tavaszmező utcai kampuszán, ahol az angyalbefektetőt Prof. Dr. Molnár György, a Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar dékánja fogadta.
„Onnan tudod, hogy valami innováció, hogyha megsúgod valakinek, lerobban a feje.” (Balogh Petya)
„Azokban az emberekben, akikben van egy fajta nyughatatlanság, egy mindig mindent jobbá tenni akarás, azok nem lesznek boldogok nagyvállalati alkalmazottként” – mondta el a Hírmondó kérdésére válaszolva Balogh Péter, aki Petyaként vált ismertté. Hozzátette: „Ők előbb-utóbb meg fogják találni a vállalkozói pályát. Minél előbb jönnek rá erre, annál hamarabb lehetnek sikeresek. Társadalmunk egyik legfontosabb mozgatója a technológia, amely folyamatosan visz előre és emiatt rendszeresen elmúlnak a világban a lehetetlenek és kinyílnak új lehetőségek. A nagy cégek nem jók benne, hogy ezeket az új lehetőségeket észrevegyék, épp ezért az induló kis vállalkozások előnyt élveznek abban, hogy valami újat alkothassanak. Ha vállalkozást akarunk építeni, fontos, hogy megtaláljuk azt a témát, amely időszerű, ahol vagy probléma, vagy a megoldás új, mert abban van esélyünk nagyra nőni.”
Arról, hogy a tech startupoknak miért érdemes az egyetemmel együttműködniük, Balogh Petya elmondta: „az egyetemen rengeteg olyan elméleti kutatás van, amely már önmagában is izgalmas, de keresi az útját a piacra. Aki rájön, hogy a kutatása kinek a problémáját oldja meg és sikerül is eljuttatnia az adott ügyfélhez, az jelentős előnyre tehet szert.”
Az üzletember mindezekhez hozzáfűzte, hogy az egyetemeken az adottságaiból kifolyólag egy-egy projekt megvalósításához könnyebben találni „tettestársakat”. Az inspiráló közeg, a segítő szándék, hogy jól értik egymást az oktatók, a kutatók és az érdeklődő hallgatók, mind olyan hozzáadott érték, amely megmagyarázza, hogy miért válhatnak az egyetemek a fejlődés epicentrumává.
A mára már saját tőzsdei cégét az STRT Holding Nyrt.-t irányító Balogh Petya végül hozzátette: a három legfontosabb dolog, amit javasolna egy startup elindításához, az a kísérletezés és rugalmasság az ötlet kidolgozásában, az ügyfélközpontúság, elvégre lehet bármennyire is jó egy ötlet, ha a végén nem kell senkinek és a harmadik, hogy fontos minél korábban ügyfeleket szerezni és az ő visszajelzéseik alapján fejleszteni a kívánt terméket.
A Proof of Concept Innovációs Projekt kurzusról bővebben: (https://tantargy.kgk.uni-obuda.hu/megtekintes.php?id=15595)
FOGALMAK
Startupnak nevezzük azokat az induló, korai fázisú cégeket, amely növekedési potenciálja magas, de a mortalitási rátájuk is: az induló cégek nagy része elhullik, mielőtt igazán nagyra nőhetne, vagyis finanszírozásuk magas kockázattal jár, az erre létrejött pénzügyi instrumentum a kockázati tőke.
Az üzleti angyal saját területük elismert – és módos – szakemberei, akik az üzleti szempontokat figyelembe véve, de alapvetően érzelmi alapon fektetnek startupokba. Saját pénzüket kezelik, így nincs a befektetők oldaláról hozamelvárás az irányukba (de ettől még a profit miatt szállnak be cégekbe ők is).
Kapcsolatrendszerrel és komoly üzleti tapasztalattal rendelkeznek, nem feltétlen a startupvilágból érkeznek, de hajlamosak korai fázisban olyan kockázatú üzleteket is megfinanszírozni, amelyekkel méretük, fejletlenségük miatt a kockázati tőke nem foglalkozik.
Unikornisnak nevezik a legalább 1 milliárd dolláros értékelést elérő startupot. A kifejezést Aileen Lee befektető 2013-ban alkotta, utalva arra, milyen ritka, hogy egy startup eléri ezt a státuszt.