Interjú Katona Erzsébettel az Óbudai Egyetem gyógypedagógusával
Laikusként az embernek meg sem fordul a fejében, hogy az a fiatal, aki bejut egy műszaki egyetemre, bármiféle tanulási zavarral, vagy más jellegű fogyatékossággal küzdhet. Pedig ez több esetben fordul elő, mint gondolnánk. Például, ha valaki diszlexiás, attól még kimagaslóan teljesíthet matematikából. Katona Erzsébettel, az Óbudai Egyetem gyógypedagógiai szaktanácsadójával arról beszélgettünk, hogy miként tudja segíteni a hozzá forduló hallgatókat tanulmányaikban, a hétköznapi életben való boldogulásukban.
Erzsébet ügyfélkapcsolati szakember, fejlesztő, tanácsadó, cégvezetőként évtizedes szakmai tapasztalattal rendelkezik. Közel 38 éve gyógypedagógusként, 20 éve önismereti tréningvezetőként, fejlesztőként dolgozik, valamint saját cégét irányítja. Az egyetemen 2017-től segíti a hallgatókat és munkatársakat, gyógypedagógiai szaktanácsadóként.
- Cége sikeres, elismert szakember. Miért döntött úgy, hogy az Óbudai Egyetemen elvállal egy ilyen összetett feladatot?
- Számos kompetenciát, képességet, készséget mérő és fejlesztő módszerrel dolgozom, a gyógypedagógiai munkát sosem hagytam abba, nem is szeretném. Egy hirtelen előállt helyzetben kerestek fel, az egyik karról. Egy diák a környezete számára nehezen értelmezhető állapotba került, pontos okát akkor még nem tudta senki, csak később derült ki, hogy a hallgató autista. Mivel az oktatók számára nem ismert problémával álltak szemben, szükség volt egy szakértőre a helyzet mielőbbi, a hallgató számára jó megoldás érdekében. A kari esélyegyenlőségi koordinátorok nem gyógypedagógusok, így a legjobb szándék mellett sem tudnak további támogatást nyújtani, hiszen egy-egy speciális helyzet kezelése túlmutat szakmai kompetenciájukon. Ekkor fogalmazódott meg az egyetem részéről az igény, hogy más, különleges bánásmódot igénylő hallgatóknak is segíthetnék. Ezért 2018-tól már az ÓE minden karán szakmai támogatást nyújtok a sajátos nevelési igényű hallgatók számára, illetve az egyéb tanulási, életvezetési akadályokkal kapcsolatban is.
- Elsősorban mi a feladata gyógypedagógusként az egyetemen?
- Az Esélyegyenlőségi Bizottság és a kari koordinátorok munkájának támogatása az egyik fő feladatom a hallgatók egyéni coaching, életvezetési támogatása mellett. A bizottság a sajátos nevelési igényű hallgatók számára a felsőoktatási törvényben szabályozott kedvezményekről a kérelmük és a benyújtott szakértői javaslatok alapján hozza meg a határozatát. Sajnos előfordul, hogy egy korábbi szakvélemény nem releváns, ezért az EB a bizottsági határozatában felkéri a hallgatót, hogy keressen fel. Hiszen, ha a hallgató úgy érzi, hogy mégis van gondja a tanulással, akkor mindenképpen találkoznunk kell, hogy kiderüljön, mit lehet tenni. Az első alkalommal olyan gyógypedagógiai feltáró megbeszélés zajlik, amely alapján körvonalazódnak a következő lépések, például a kivizsgálás folytatása. Ezt követően láthatóvá válnak a tanulmányai folytatásához szükséges további lehetőségek, támogatások. Mára már az oktatók is kellően érzékenyek és javasolják a hallgatóknak, hogy konzultáljanak velem, amikor a problémáik felszínre kerülnek. A legfontosabb, hogy sosincs magára hagyva a hallgató, hozzám, mint gyógypedagógiai szaktanácsadóhoz a tanulást nehezítő problémákkal, vagy egyéb, a sajátos nevelési igény kapcsán felmerült életvezetési problémával is fordulhatnak, hogy közösen megtaláljuk a legjobb megoldást az egyetemi tanulmányok sikeres befejezése érdekében.
- Jól értem, van olyan helyzet, hogy felnőttkorban derül csak fény arra, hogy valamiféle gond van az egyén „működésében”? Ez hogy lehetséges?
- A kép meglehetősen árnyalt. Nem mindegy, hogy tanulási nehézségről vagy zavarról beszélünk-e. A tanulási nehézség átmeneti állapot, amely fejlesztéssel kompenzálható, és mint ilyennel, a felnőtt életben, mint például az egyetemi tanulmányok során, már nincs teendő. A tanulási zavar azonban részképesség zavarnak számít, amely bizonyos mértékű és jellegű idegrendszeri működésbeli zavarként élethosszig tartó állapot. A fel nem ismert autizmus is nagy problémákat tud okozni, és sajnos elég sok esetben felnőttkorban derül fény arra, hogy esetleg minden probléma gyökere a spektrumzavar, ezért ilyenkor nagyon fontos a megfelelő szakmai támogatás biztosítása. Szerencsére jó eredményekről tudok beszámolni, hiszen sok hallgató, akikkel hosszabb-rövidebb ideig foglalkoztam, végül sikeresen szerzett diplomát az ÓE valamely karán. Volt, akit felvettek egy multi céghez még a diploma megszerzése előtt, de van olyan is, aki külföldön folytatja a tanulmányait.
- A sajátos nevelési igényű hallgatók felvállalják, hogy támogatásra lenne szükségük?
- Szerencsére vannak olyan hallgatók, akik szinte a felvételt követően azonnal jelzik a kompenzációs igényüket a Tanulmányi Osztályon. Sajnos azonban még mindig túl sokan csak a problémák fokozódásakor jelentkeznek, vagy még akkor sem. Gyakran az oktatóktól közvetve érkező jelzések alapján az esélyegyenlőségi koordinátorok javasolják a hallgatóknak, hogy keressenek meg.
- Az oktatók munkáját is segíti. Milyen konkrét kérdésekkel fordulnak önhöz leggyakrabban?
- A mozgásukban korlátozott, látás-, illetve hallássérült hallgatók is különleges bánásmódot igényelnek, viszont esetükben viszonylag tiszta a képlet a bizottsági határozatok szempontjából. Talán kevesen gondolják, de ezekben a helyzetekben gyakran inkább az oktatók kérnek támogatást. Sokszor felmerülő kérdés például, hogy miként beszéljenek azzal a hallássérült hallgatóval, akinek hallókészüléke van? Hogyan vizsgázzon online? Mozgássérült hallgató esetében milyen eszközöket biztosítsanak? Azzal is megkeresnek, hogy a sokszor nehezen kommunikáló autista hallgatónak hogyan tudják úgy elmagyarázni a tananyagot, ha vagy nem kérdez semmit, vagy épp folyamatosan kérdezne? Írásbeli vizsgán ültessék-e külön terembe a szorongásos zavarral küzdő hallgatót, vagy inkább a többiekkel közös terem védett részében biztosítsanak számára helyet? A látássérült hallgatónak miként beszéljenek az ábrákról, kapcsolási rajzokról?
- Gondolom ez rendkívül összetett és nehezen kezelhető helyzetek sokaságát eredményezi. De mi a helyzet a megváltozott munkaképességű kollégákkal?
- A munkatársak között is van hallássérült, mozgássérült, látássérült, figyelemzavaros, diszlexiás és spektrumzavarral küzdő is, mint ahogy a társadalom bármely szegletében. Azonban itt érteni kell a speciális igényeket. Hadd említsek néhány gyakorlati példát. Fontos, hogy a hallássérült kollégák számára vész-fényvillogó jelzőrendszerrel ellátott, csendes helyiséget alakítsunk ki irodának, a dolgozói értekezleten jeltolmácsra is szükség van. A mozgásukban korlátozott munkatársak részére könnyen megközelíthető, akadálymentesített iroda szükséges, biztonságos lifthasználattal, valamint az utazással járó konferenciákon való részvételük esetén segítőt is biztosítani kell.
Az igen kitűnő, spektrumzavarral küzdő oktatóinknak a napi rutin, a kollégákkal való különböző interakciók, helyzetek kezelése számos kihívást, erős megterhelést jelent, ezért velük ezen a téren dolgozom együtt. Számukra sok esetben a munka, az oktatás jelenti a legkisebb problémát, hiszen nagy tudású szakemberek, és igen jó előadásokat tartanak, sok esetben kifejezetten népszerűek a hallgatók körében, ami tökéletes példája annak, hogy elsősorban a befogadó, inkluzív környezet számít és akkor a siker magától értetődővé válik.
- Munkájához milyen támogatást nyújt az egyetem?
- Azt gondolom, hogy ahogy egy társadalomról, úgy egy munkahelyről, jelen esetben egy egyetemről sok mindent elárul, hogy miként viszonyul a rászorulók problémáihoz. Az Óbudai Egyetem - úgy vélem - empatikus módon és megfelelő hozzáállással kezeli ezeket az érzékeny helyzeteket. Prof. Dr. Kovács Levente rektor elkötelezett a hallgatók támogatásának ügyében. A teljes Rektori Kabinet, Dr. habil. Rácz Ervin oktatási rektorhelyettes és az Oktatási Főigazgatóság minden dolgozója maximálisan segíti a rászoruló, fogyatékkal élő, illetve hátrányos helyzetű hallgatókat. Az Esélyegyenlőségi Bizottság Elnöke Prokai Piroska és a kari koordinátorok hatalmas erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy minden hozzájuk forduló speciális igényű hallgató problémájára megtalálják a leginkább megfelelő megoldást. A sajátos nevelési igényű, tanulási zavarral küzdő vagy éppen testi fogyatékossággal élő hallgatók nagy részének kétszer, de inkább háromszor annyi munkájába kerül, hogy elérjék ugyanazt az eredményt, mint társaik és megszerezzék a diplomát. Ezért különösen fontos az egyetem vezetésének értő és hatékony támogatása.
- Mit javasol a problémákkal küzdő hallgatóknak?
- Amint említettem, a kívánatosnál sajnos még mindig kevesebb érintett hallgató jelzi a gondjait, pedig ebben semmi szégyellni való nincs. Nem választotta a helyzetét, ami elmúlni nem fog, de az egyéni életminőség javítható támogatással. A kompenzációs kedvezményt nem kötelező igénybe venni, ugyanakkor, ha időközben mégis szükségét érzi a támogatásnak, mégiscsak ott van a lehetősége a megfelelő kompenzációra és így elkerülhető az is, hogy költségtérítésesként kelljen tanulnia. Fontos kiemelni, hogy az egyetem az SNI hallgatók után úgy kapja meg a normatívát, ha az érintettek jelzik ezt. Az intézmény ebből a keretből finanszírozza a speciális eszközöket, valamint a mentor hallgatókkal is köt szerződést, emellett a tolmácsok és egyéb segítők költségeit is ebből az alapból fedezheti. A Hallgatói Önkormányzatra is fontos feladat hárulhat, a velük való együttműködésre is törekszem, különösen a mentor hallgatók megtalálásában. Azt szeretném, hogy aki érintett, vagy elakadása van, keressen bizalommal, hogy segíteni tudjunk. A tanulási zavar nem szégyen! Mindannyian másban vagyunk jók. A tanulási problémák, elakadások létező jelenségek, okai sokfélék lehetnek, éppen ezért fontos tudni, hogy mik ezek, és ezután már könnyebb megtalálni, hogy mi is az a segítség, amelynek révén a különleges bánásmódot igénylő hallgatók számára is elérhető a diploma.
Az Óbudai Egyetem gyógypedagógiai szaktanácsadójának elérhetőségei:
Katona Erzsébet
Gyógypedagógiai szaktanácsadó
E-mail: katona.erzsebet@uni-obuda.hu
Helyiség: 1034 Budapest Bécsi út 96/b (A épület) III. emelet 3.25. iroda
Honlap