Central European University Visibility, Excellence and Ranking Forum
Az Óbudai Egyetem nemzetközi megítélése jelentősen erősödött az elmúlt években – jelentette ki Prof. Dr. Kovács Levente a Central European University Visibility, Excellence and Ranking Forum házigazdájaként. A Visegrád Fund által finanszírozott V4 University Visibility projektben az Óbudai Egyetem másik hét közép-európai intézménnyel működik együtt a régió felsőoktatási intézményeinek nemzetközi népszerűsítéséért.
Az elmúlt két évtizedben az egyetemi teljesítmény kommunikációjának világszerte népszerű formáivá váltak a különféle egyetemi rangsorok. Segítenek a tájékozódásban, de nemcsak a választás előtt álló fiatalok, illetve a munkaadók vagy éppen a döntéshozók számára fontosak, hanem olyan zsinórmértéket is jelentenek, amelyek mentén a felsőoktatási intézmények fejlesztéseket, közép- és hosszú távú stratégiákat építhetnek ki.
![](https://uni-obuda.hu/wp-content/uploads/2022/11/DSC_3720-1024x683.jpg)
Prof. Dr. Kovács Levente az Óbudai Egyetem modellváltása kapcsán arról is beszélt, hogy az intézmény hosszú távú finanszírozási szerződésének kiemelt indikátora a nemzetközi rangsorokban való előrelépés. Ennek kapcsán a rektor elmondta, hogy a világ legjobb 1200 felsőoktatási intézménye között kapott ismét helyet az Óbudai Egyetem a Times Higher Education (THE) 2023-as ranglistáján. A tizenhárom hazai intézmény között a negyedik helyet megszerző Óbudai Egyetem idén is a legjobb műszaki egyetemként került az 1001-1200 közötti tartományba – tette hozzá Prof. Dr. Kovács Levente. A tárgyterületeken ennél is jobb eredményt ért el az intézmény: informatikai és műszaki területen a legjobb magyar egyetemként rangsorolta a THE.
![](https://uni-obuda.hu/wp-content/uploads/2022/11/DSC_3693-1024x683.jpg)
Az Óbudai Egyetem elkötelezett a felsőoktatási kiválóság fejlesztése iránt, így különböző projektek valósultak meg a rangsorolás, nemzetköziesedés, szervezeti kultúra, készségfejlesztés, benchmarking, státuszkutatás területén. A megfelelő infrastruktúra biztosítása mellett megtettük a szükséges lépéseket, hogy ezeken a területeken szakértőket alkalmazzunk, hogy megfeleljen a legújabb globális kiválósági elvárásoknak. Az Óbudai Egyetem arra is törekszik, hogy a megnevezett területeken szerzett tapasztalatokat megossza, és a régió fejlődésére használja fel. Hisszük, hogy a rangsorolás végül is nem verseny műfaj, hanem együttműködésről és fejlődésről szól, ami lehetetlen egymástól való tanulás, tudás és legjobb gyakorlatok megosztása nélkül.
V4 University Visibility projekt
![](https://uni-obuda.hu/wp-content/uploads/2022/11/DSC_3728-1024x683.jpg)
Az Óbudai Egyetem sokat tett azért, hogy a hazai műszaki felsőoktatás meghatározó intézményévé váljon, és azért is, hogy az elvégzett munka eredménye nemzetközi szinten is láthatóvá váljon. A V4 University Visibility projektben nyolc egyetem vesz
![](https://uni-obuda.hu/wp-content/uploads/2022/11/DSC_3768-1024x680.jpg)
Nicolas Cletz, a THE regionális igazgatója előadásában a közép-kelet-európai országok egyetemeinek teljesítményét bemutatva a közös problémák azonosításának fontosságára és a lehetséges kitörési pontok megtalálására világított rá. Nicolas Cletz a THE módszertanának bevezetés előtt álló változtatásiról is tájékoztatást adott.
![](https://uni-obuda.hu/wp-content/uploads/2022/11/DSC_3757-1024x683.jpg)
A konferencia előadásai sorra vették hazánk, Szlovákia, Lengyelország és Csehország egyetemeinek jellemzőit. A nemzetközi rangsorokban a legtöbb közép-európai egyetem az 1000 fölötti tartományba tartozik, és a legtöbb esetben pontos pozíciójukat nehéz meghatározni. A V4 University Visibility projekt célja, hogy ezen egyetemek jellemzőit vizsgálva segítsék a közép-európai egyetemek „láthatóbbá tételét”, és hogy betekintést nyújtson a témát érintő kihívásokba és lehetőségekbe a projektpartnerek, a Times Higher Education és az Elsevier szakértőivel.
Az előadásokból kiderült, hogy az együttműködés fontos területe az úgynevezett kiválóságmenedzsment, illetve fel kell térképezni a különböző rangsorhelyezések javításának lehetőségeit.
A nemzetközi egyetemi rangsorok társadalmi, kulturális és gazdasági meghatározottságáról beszélt Dr. Fábri György, az ELTE Pedagógiai és Szociológiai Karának egyetemi docense, a Nemzetközi Rangsorolási Szakértői Csoport (IREG), a végrehajtó bizottság tagja. Mint fogalmazott: a rangsorok összehasonlíthatóvá teszik nemzetközi szinten is a felsőoktatási teljesítményeket, így ösztönzőek tudnak lenni.
Nemzetközi rangsorok
Az első globális egyetemi rangsor – The Academic Ranking of World Universities (ARWU) – 2003-ban jelent meg, amit a sanghaji Jiao Tong Egyetem készített először. Ezt követte 2004-ben a Times Higher Education (THE) és a QS World University Rankings, de emellett több más globális, tematikus vagy egy-egy régiót lefedő lista is létezik. A THE és a QS rangsora a két legkomolyabbnak számító lista az egyetemek életében.