140 éve született Galamb József, a Ford T-modell megalkotója

Galamb József, a Ford Motor Company tervezője, a Ford T-modell egyik megalkotója 140 évvel ezelőtt, 1881. február 3-án született. A magyar mérnök, konstruktőr az Óbudai Egyetem jogelőd intézményének hallgatója volt. Születése jubileumán rá emlékezünk.

Galamb József


Galamb József 1881. február 3-án született Makón, egy szegény, földműves család hetedik gyermekeként. A gimnázium elvégzését követően Szegeden, az Állami Fa- és Fémipari Szakiskolában folytatta tanulmányait. Legkedvesebb tanárának Csonka Ferencet tartotta, akinek bátyja, Csonka János a magyar autógyártás egyik úttörője volt. Geometriai rajzképességére itt figyeltek fel először.


A továbbiakban a Budapesti Állami Felsőipariskolának (ma Óbudai Egyetem, Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar) hallgatója lett. Három itt töltött éve alatt a gépész szakosztályon 24 tantárgyat tanult, és a gépszerkezettani gyakorlatokon kivétel nélkül jeles osztályzatot kapott. Tanulmányai végén elhatározta, hogy autókat tervez a jövőben – ez a gondolat már a szegedi évek óta érlelődött benne.


Üzemmérnöki diplomájával, műszaki rajzolóként a diósgyőri vasgyárban helyezkedett el, majd katonai szolgálatát követően, a Magyar Automobil Rt. ösztöndíjasaként, Németországba utazhatott, ahol végül, az Adler Automobil Company alkalmazottja lett.


Minden vágya volt, hogy megtekinthesse az 1904-es autó világkiállítást. Az Egyesült Államokba végül 1903 októberében érkezett. A világkiállítás megtekintése után telepedett le Detroitban. A Ford gyár alkalmazottjaként műszaki rajzoló lett 1905 decemberében. Kiváló szakképzettségére maga Henry Ford is felfigyelt, és rövid időn belül ő is tervezője lehetett a cég, a betűrend szerint következő, T modelljének. Henry Ford elképzelése szerint, ebből a modellből szeretett volna népautót gyártani, amely egész Amerikát „beülteti a volán mögé”. A kész autó 1908. szeptember utolsó hetében gurult ki a garázsból. Elérhető áru és megbízható modellként ismerték meg az új Ford T-Modellt, de az igazi átütő siker 1913-ban következett be. Galamb József vezetésével áttértek a T-modell összeszerelő-szalagon történő sorozatgyártására. A húsz éven át gyártott „bádog böske” ennek az akkor forradalminak számító újításnak köszönhetően vált igazi népautóvá, gyártása alatt több mint 15 millió darabot adtak el belőle.


Nyugdíjba vonulásáig a Ford Motor Corporation megbecsült alkalmazottjaként több modell tervezésében is részt vett Galamb József, aki 1917-ben megkapta az amerikai állampolgárságot. 1955-ben, 74 éves korában hunyt el Detroitban.


Frissítve: 2024.02.06.

Legfrissebb cikkek