Kutatók Éjszakája az Óbudai Egyetemen - A robotok már velünk élnek!
A tudomány rejtélyes és titokzatos világába nyerhettek bepillantást mindazok, akik ellátogattak a Kutatók Éjszakájára szeptember 27-én. Egyetemünk vezetése a szervezőkkel együtt különleges meglepetéssel készült a megnyitóra: bemutatkozott az Intézmény új humanoid robotja a nagyközönség előtt is. Cruzr köszöntötte az érkezőket, akikkel társalgott, nagy élményt okozva ezzel a kisdiákoknak. Mindemellett még számos, izgalmas tudományos programmal találkozhattak az esemény résztvevői: többek közt bemutatót láthattak a da Vinci sebészrobottal, amely Magyarországon csak az Óbudai Egyetemen található, valamint drón-röptetéssel, versenyautó szimulátorral, kiterjesztett valóságban játszható applikációkkal és más érdekességgel várták az érdeklődőket valamennyi Campusunkon.
A rendezvény célja Európa-szerte, így a nagy múltú felsőoktatási intézményben is az volt, hogy az érdeklődők bepillanthassanak a tudományterület titkaiba. A változatos, színes programok mindenkihez szóltak: a kisiskolásoktól az egyetemistákig, unokáktól a nagyszülőkig bármely korosztály tagjai találhattak érdekességeket a műszaki, informatikai, gazdasági tudományok, valamint a kreatív alkotás világából. Az eseménysorozat lehetőséget adott arra, hogy felkeltsük a fiatalok érdeklődését a műszaki-tudományos pálya iránt. Az Egyetem kiemelten fontosnak tartja az alkalmazott, ember-központú robotikához kapcsolódó tudományos és műszaki eredmények létrehozását, az egyetemes tudás bővítését, a meglévő ismeretek átadását, valamint a robotika népszerűsítését az intézményen belül és kívül. A hazánkban gyakorlatorientált műszaki képzés fellegvárának számító Óbuda Egyetem a Kutatók Éjszakáján a digitalizált ipari kutatások mentén kínált széles választékot és bepillantást, egy könnyedebb, játékosabb formában.
„A játék a kutatás legjobb módja.”
A nagyközönség által is látogatható programot Prof. Dr. Kovács Levente, az Óbudai Egyetem rektora nyitotta meg a Bécsi úti Campuson. Az érdeklődőket köszöntve úgy fogalmazott: - A Kutatók Éjszakája az Óbudai Egyetemen az a nap, amikor a tudomány fesztivál köntösbe öltözik a széles publikum előtt. Sokak számára ez az első találkozás a tudománnyal! Bízom benne, hogy meghatározó lesz, és ezután osztani fogják Szerb Antal írónk szavait: „Az első találkozás a tudománnyal olyan részegítő, mint a szerelem”. Einstein pedig úgy fogalmazott, „A játék a kutatás legjobb módja.” – tette hozzá a Rektor.
A továbbiakban arról beszélt, mi is valójában a Kutatók Éjszakája. Elmondta: a kezdeményezők célja az volt, hogy vonzóvá tegyék a kutatói életpályát. Ma már mintegy 30 ország 340 városában rendezik meg a programsorozatot, több mint 21 ezer kutatóval lehet találkozni, személyes kapcsolatot teremteni, játszani és beszélgetni, vagy épp együtt sportolni úgy, hogy közben beleshetünk, és bepillantást is nyerünk a tudomány rejtélyes és titokzatos világába.
- De miért is olyan fontos a tudomány, a kutatás? Talán Szent-Györgyi Albert szavai elárulják a titkot: „Mindenünket, amink van – beleértve magát az életet is – a tudománynak, a kutatásnak köszönhetjük. Ha egyszerre mindent elvesztenénk, amit a kutatás adott nekünk, a civilizáció összeroppanna, és ott állnánk ismét meztelenül, barlangok után kutatva.” – tette hozzá Prof. Dr. Kovács Levente.
Versenyképes munkaerő
versenyképes felsőoktatásból
Dr. Kardon Béla, a Regionális Információs és Fejlesztő Tudásközpont tudományos igazgatója hangsúlyozta: a versenyképes vállalatoknak versenyképes munkaerőre van szükségük, és mindennek alapja a versenyképes felsőoktatás. Ebben, az egymásra épülő rendszerben kitüntetett szerepe van az Óbudai Egyetem nívós oktatási színvonalának, és az Intézményben végzett kutatómunkának.
Professor emeritus Arató Péter, a Magyar Tudományos Akadémia, VI. Műszaki Tudományok Osztály osztályának elnök-helyettese, az MTA rendes tagja az érdeklődőkhöz szólva elmondta: a kutatá
Tudomány fesztivál köntösben
Az Egyetem hat karán 160 programmal várták az érdeklődőket. Több kis robot, érdekes kísérletek, mesterséges intelligencia, alternatív hajtású járművek, fénygraffiti, levegővel hajtott autó, 3D-nyomtatás, VR (kiterjesztett valóságban) játszható applikációk – ez csak néhány a kínálatból. Az érdeklődők a Rejtő Karon bepillantást nyerhettek a színek titkaiba, papírlapot és makramé emberkét készíthettek, a Neumann Karon megismerhették a kiterjesztett valóság szimulátort, a Bejczy Antal iRobottechnikai Központ és a Biomatika Intézet közös bemutatóján megnézhették a da Vinci sebészrobotot működés közben. A programkínálatban korszerű informatikai megoldásokra épülő játékos, szórakoztató alkalmazásokat mutattak be, melyeket a látogatók is kipróbálhattak. A Kandó Kálmán Villamosmérnöki Karon többek közt kipróbálhatták az udvaron található mozdony fényeinek és egyéb funkcióinak vezérlését. A Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar és a Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központ rendezvényein hamisítók nyomába eredhettek, a Szabadulószoba a Bánkin! címmel tartott programon. Azt is megtudhatták, mi mindent lehet készíteni egy CNC-marógéppel. A Keleti Károly Gazdasági Karon többek közt kipróbálhattak egy versenyautó szimulátort, és itt szerepel az Idea challenge, a középiskolásoknak meghirdetett kreatív verseny is, melynek során a résztvevőket arra ösztönözték, hogy írják le, milyennek képzelik el a világot robotokkal: miben segíthetnek a gépek a hétköznapi életükben? A székesfehérvári Alba Regia Műszaki Karon a látogatók sok egyéb mellett megismerkedhettek a drónok világával, a Salgótarjáni Képzési Központ és Kutatóhelyen megismerkedhettek a 3D-nyomtatás és modellezés alapjaival és részt vehettek az Élményműhely LEGO-robot foglalkozásán.
Több ezer látogató
A Kutatók Éjszakája rendezvénysorozathoz kapcsolódva az Óbudai Egyetemen több mint 4300 látogató vett részt, 160 programmal várták az érdeklődőket. Az idén, Budapesten három helyszínen és Székesfehérváron, illetve Salgótarjánban is megnyíltak az Egyetem Campusai a Kutatók Éjszakája országos rendezvényén.