Egyetemünkön tartotta munkacsoportos ülését az Európai Unió STEM Koalíciója és a Magyarországi STEM Platform
Az Óbudai Egyetem STEM Irodaja a Magyarországi STEM Platfromként, az Európai Unió keleti régiójának meghatározó STEM képviselőjeként dolgozik a STEM népszerűsítésén, támogatva a határon túli országokat, valamint az országos intézmények, szervezetek szoros együttműködését kialakítva a területen. A „Towards a European STE(A)M Platform (EU STEAM)” Erasmus+ projekt keretében, az Óbudai Egyetem, az EU STEM Koalícióval közösen, a Magyarországi STEM Platform első munkacsoportos ülését szervezte megáprilis 18-án, ahol a regionális partnereket (Szlovákiából, Romániából, Horvátországból és Bulgáriából), valamint az Kulturális és Innovációs Minisztérium főosztályvezetőjét fogadták.
Beatrice Boots, az EU STEM Koalíció és a holland Platform Talent for Technology igazgatója, valamint Sytske Valk, az EU STEM Koalíció projekt vezetője, részvételével megerősítette az Európai Uniós STEM hálózatépítési szándékát és értékelte az Óbudai Egyetem STEM fejlesztési stratégiáját. Az igazgató előadásában bemutatta az EU STEM Koalíció történetét, ideértve a megalakulást, a STEM hálózat tagjait, célját és fejlesztési módszereit.
Beatrice Boots – az EU STEM Koalíció igazgatója
Kersánszki Tamás, az Óbudai Egyetem STEAM Iroda – Magyarországi STEM Platform vezetőjeként, a Magyarországi STEM Platform keletkezéséről beszélt a köszöntőjében, amelyet követően a „triple helix model”-ről (az innováció hármas spirálmodellről) – tehát, a tudományos élet (az egyetem, oktatás), az ipar és a kormányzat közötti kölcsönhatásokra utalt gazdasági és társadalmi fejlődés előmozdításáról beszélt, amely nélkül az a STEM-orientált oktatásfejlesztés nem elképzelhető, egyik országban sem.
Kersánszki Tamás, az Óbudai Egyetem STEAM Iroda – Magyarországi STEM Platform vezetője
Dr. habil Rácz Ervin, az Óbudai Egyetem oktatásért felelős rektorhelyettese megerősítette, a Magyarországi STEM Platfrom keletkezésének „triple helix” modellhez támasztott feltevéseit, miszerint Navracsis Tibor, akkori Európai Uniós biztos és Palkovics László, akkori innovációs és technológiai miniszter támogatása és segítsége kellett ahhoz, hogy ma beszélhessünk erről. Továbbá bemutatta a résztvevőknek, az Óbudai Egyetem stratégiáját, fókuszterületeit és fejlesztési elképzeléseit, ahol a rektorhelyettes méltatta Prof. Dr. Kovács Levente rektor által megfogalmazott új szemléletmódot: a korszerű és versenyképes mérnöki képzéseket, a technológiai fejlesztést, a fenntartható változás érdekében, valamint az Óbudai Egyetem vezető szerepét a digitalizáció nyújtotta lehetőségek kihasználásában. Dr. habil Rácz Ervin mindenre kiterjedő prezentációjában helyet kapott az Óbudai Egyetem, Times Higher Education ranglistán elért helyezése, lemorzsolódási folyamatok csökkentése érdekében kidolgozott programok és nem utolsó sorban az Óbudai Egyetem STEM Iroda által tett erőfeszítései, amelyekkel az egyetem innovatív előrehaladása garantált.
Dr. habil Rácz Ervin, Óbudai Egyetem oktatási rektorhelyettese
Dr. Topias Ikävalko, Helsinki Egyetem - LUMA Központ tudományos oktatási szakértője előadásában bemutatta, a finn nem formális tanulás és természettudományos oktatást, a LUMA a STEAM finn koncepcióját, hátterét és történelmét. Ismertette a finnországi STEM-orientált oktatási jelenlegi helyzetét, valamint milyen célok és célkitűzések mentén fejlesztik az elkövetkező évtizedben. Jó példaként prezentálta a LUMA-ökoszisztémát, ahol a természettudományos és technológiai oktatás legújabb módszerein és tevékenységein keresztül való ösztönzést és motivációt emelte ki, a gyermekek és fiatalok matematika, természettudományok és a technológiai területek iránti való érdeklődésükben. A központ támogatja az oktatás minden szintjén dolgozó tanárok élethosszig tartó tanulását a kisgyermekkortól az egyetemekig, emellett erősíti a kutatásalapú tanítás fejlesztését is.
Dr. Topias Ikävalko, Helsinki Egyetem - LUMA Központ tudományos oktatási szakértője
Dr. Sínoros-Szabó Laura, a Magyar Kulturális és Innovációs Minisztérium főosztályvezetője is megtisztelte jelenlétével az eseményt. Ismertette a tanulók, kutatók, oktatók, tanárok számának nemi eloszlását, ahol kiemelte a tudományos területen tevékenykedő nők helyzetét. Prezentálta, a Magyarország Kormánya által, 2016-ban kezdeményezett alulreprezentált területeken és vezető pozíciókban dolgozó női oktatók és kutatók számának növelésének érdekében tett törekvésüket, valamint megerősítette, hogy megfelelő számú jelentkezőt kell biztosítani, a STEM-képzésekre, hogy a gazdaság és a tudomány szakemberek iránti keresletnek megfelelő számú diplomást lehessen kibocsátani. Részletes előadásában kitért a Magyarország Kormánya által indított nők szerepének erősítésére irányuló cselekvési tervre (2021-2030) ahol, mint beavatkozás ismertette a család- és gyermekbarát környezet kialakításáról-, a családbarát felsőoktatási intézményekről-, a lányok és nők STEM (matematikai, természettudományos, műszaki, informatikai) pályák felé orientálódásának támogatásáról, és a lemorzsolódás csökkentéséről szóló kezdeményezésüket. Mindezeket alátámasztotta, az Európai Uniós forrásokból megvalósult fejlesztések, 2014-től kibocsájtott támogatási összege, ami magáért beszél a területen.
Dr. Sínoros-Szabó Laura, a Magyar Kulturális és Innovációs Minisztérium Főostályvezetője
A több, mint négy órás munkacsoportos megbeszélésen jelen volt Márton Zoltán, a STEAM Iroda projektkoordinátora, a Magyarországi STEM Platform operatív munkatársa, az esemény szervezője, adminisztrátora is.
Delegációjukkal beszámoltak az országos STEM kihívásokról, fejlesztésekről és az aktuális helyzetről, Tena Žganec, a Horvát Kreativitási és Innovációs Hivatal (HUKI) projektmenedzsere, Vojtech Katona, a LearnIT Academy projektvezetője (Szlovákia), Dr. Borka-Balás Attila, a Bolyai Kollégium Alapítvány elnöke (Románia), Barta József, a Szent Miklós Görögkatolikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója (Magyarország), Dr. Milena Y. Krumova, az Európai Technológiai, Oktatási és Digitalizációs Intézet (EITED) alapítója és igazgatója (Bulgária).