Sikerrel zárul két EFOP pályázatunk
Az Óbudai Egyetem STEM stratégiai, illetve komplex intézményfejlesztései a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében című pályázatok kapcsán 4 év alatt sikerrel megvalósult programjait sajtónyilvános projektzáró eseményen mutatták be november 17-én.
Az EFOP-3.4.3 (teljes elnevezés a cikk végén) pályázat az ország négy helyszínen, Budapesten, Székesfehérváron, Salgótarjánban és Kisvárdán valósult meg a Közösségi Educatio Oktató és Szolgáltató Nonprofit Kft.-vel konzorciumban. A közös cél a folyamatosan növekvő szakember-utánpótlás igények minőségi és mennyiségi kielégítése, biztosítása, az egyetem részéről az intézmény szolgáltatásainak és működésének minőségi fejlesztése volt. - A két projekt nagyjából egy időben indult, illetve zárult és több szakmai kapcsolódási pontja van – mondta elöljáróban hargitai Dávid, az EFOP 3.4.3 projektvezetője.
![](https://uni-obuda.hu/wp-content/uploads/2021/12/850_4967_0.jpg)
- Az elmúlt időszak két legnagyobb kutatás-fejlesztési pályázata zárult most le – mondta elöljáróban Prof. Dr. Kovács Levente rektor. Hozzátette: - miután egyre égetőbbé válik a mérnök-informatikus hiány, a Kormány deklarált stratégiai célként tűzte ki a probléma orvoslását. Az Óbudai Egyetem, mint a hazai felsőoktatási műszaki felsőoktatási paletta leggyakorlatorientáltabb intézménye többek közt tervbe vette, hogy a korábbiakhoz mérten még intenzívebben népszerűsíti a középiskolások körében a mérnöki pályát, illetve hozzájáruljon a felsőfokú műszaki végzettségű szakemberek számának növekedéséhez. Egyebek mellett ezen elképzelések megvalósítását tette lehetővé a két pályázat. Jelentős nemzetközi és regionális programok valósulhattak meg. Hangsúlyozta: az Óbudai Egyetem nemcsak Magyarország STEM koalíciójának elnöki szerepét tölti be, illetve koordinálja az ezzel kapcsolatos tevékenységeket, hanem Közép-Kelet Európában meghatározó intézmény is e téren. A pályázatokat bemutató előadása során a rektor kiemelte, szemléltette a projektek főbb mérföldköveit. Elmondta, sikerült elérni azt is, hogy a hátrányos helyzetű régiókban is megteremtsék a műszaki egyetemre bejutás, tanulás, diplomaszerzés lehetőségét. Megjegyezte: az egyetem oktatásfejlesztési programja is jelentősen fejlődhetett pályázati forrásból.
Az egyetem vezetése számára szintén kiemelten fontos volt, hogy műszaki területen továbbtanulási lehetőséget biztosítson a határon túl élő magyar fiatalok számára. Ezen túlmenően az európai szintű felzárkóztatási programhoz kapcsolódóan is sikerült szép eredményeket elérni.
![](https://uni-obuda.hu/wp-content/uploads/2021/12/850_5007_0.jpg)
Dr. habil. Felde Imre ipari és üzleti kapcsolatokért felelős rektorhelyettes az EFOP-3.4.4 projektről számolt be előadásában. Arra a felismerésre mutatott rá, hogy a műszaki és természettudományi szakemberek akkut hiánya belátható időn belül az innovációs képesség csökkenéséhez, majd szükségszerűen az érintett régió gazdasági teljesítményének romlásához vezethet. A pályázati projektben az Észak-európai „jó gyakorlatokat” követve az említett kedvezőtlen folyamatok megállítását, megfordítását tűzték ki célul. Ennek érdekében összetett képzési programokat indítottak útjára, melyekkel a pályaválasztás előtt álló fiatalokat igyekeztek elérni, a STEM területek felé irányítani, továbbá a hallgatók matematikai felkészültségét fejleszteni. A projekt másik fontos feladata az egyetemi hallgatói lemorzsolódási rátának csökkentése volt, melyet tematikusan fókuszált digitális tananyagok segítségével kívánnak elérni.
![](https://uni-obuda.hu/wp-content/uploads/2021/12/850_5028.jpg)
Kersánszki Tamás hangsúlyozta az Óbudai Egyetem vezető szerepét az európai STEM platformon. Arról adott tájékoztatást, hogy elérhető az EFOP által támogatott programokat, intézményeket bemutató adatbázis. Többek közt beszámolt a középiskolás diákok számára rendezett, műszaki témájú „Agyvihar” verseny sikerességéről is.
![](https://uni-obuda.hu/wp-content/uploads/2021/12/850_5052_0.jpg)
Dr. Seebauer Márta oktatási rektorhelyettes az egyetemen megvalósuló e-learning fejlesztési program sikerességéről beszélt. Előadásában felidézte, hogy projekt előkészítése 2016-ban kezdődött. A projekt célja nem egyszerűen elektronikus tananyagok elkészítése volt, hanem a felsőoktatásban használt oktatásmódszertan gyakorlat- és hallgatói munkavégzés központúvá tétele. Ehhez először az oktatók képzésére volt szükség, hiszen a publikáláshoz kiválasztott Moodle keretrendszer interaktív moduljai teljes paradigmaváltást tettek lehetővé az oktatásban. Ezek támogatják a csoportban végzett önálló munkát. A tantervi tananyagokon kívül módszertani és az idegen nyelv oktatását támogató kurzusok is készültek. Ugyancsak fontos cél volt a nemzetköziesítés. A szerzők között külföldi és határon túli magyar oktatók is megtalálhatók. 423 szerző és lektor összesen 232 kurzust készített. Az összes hallgatói megtekintések száma 190 969 578. A fejlesztési program nagyban hozzájárult ahhoz, hogya koronavírus-járvány kezdetétől zökkenőmentes volt az átállás az online oktatásra.
![](https://uni-obuda.hu/wp-content/uploads/2021/12/850_5065.jpg)
Székyné Dr. Sztrémy Melinda, a Salgótarjáni Képzési Központ és Kutatóhely igazgatója a regionális különbségek kiegyenlítése érdekében a kevésbé fejlett régiókban létrehozott két képzési helyszínen – az egyetem salgótarjáni telephelyén, valamint a Kisvárdai Közösségi Felsőoktatási Képzési Központban megvalósult eredményekről számolt be. Hangsúlyozta: az intézmények valódi szellemi központként működnek, és a helyi gazdaságfejlesztés tényezőivé váltak.
Az EFOP-3.4.4-16-2017-00019 „Az Óbudai Egyetem STEM stratégiai fejlesztései” és az EFOP-3.4.3-16-2016-00023 „Az Óbudai Egyetem komplex intézmény fejlesztései a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében” pályázatok mindegyike több mint 4 éves teljesítési időszakot ölel fel. Az EFOP-3.4.4-16-2017-00019 projekt az Európai Unió támogatásával valósult meg, melyre a megítélt, vissza nem térítendő támogatás 384,49 millió forint volt. Az EFOP-3.4.3-16-2016-00023 projekt az Európai Unió támogatásával valósult meg, melyre a megítélt, vissza nem térítendő támogatás 1,215 milliárd forint volt.
![](https://uni-obuda.hu/wp-content/uploads/2021/12/infoblokk_19.jpg)