Nemzetközi konferencia a generatív mesterséges intelligenciáról és tanulásról

Az Óbudai Egyetem adott otthont az International Conference on Generative Artificial Intelligence and Learning ICGAL 2025 (Generatív Mesterséges Intelligencia és Tanulás Nemzetközi Konferenciának, amelyet intézményünk az Oxford-i-Publishing és az ÉlményMűhely közösen szervezett a közelmúltban.

A 16 országból érkező szakembereket tömörítő és több mint 50 tanulságos absztraktot felvonultató konferencia bemutatta a mesterséges intelligencia oktatásba való integrálásának lehetőségeit. A konferencia hibrid formátuma széles körű nemzetközi részvételt tett lehetővé: jelentős számú résztvevő csatlakozott online a világ minden tájáról, ami tovább hangsúlyozta a GenAI-diskurzus befogadó és határok nélküli jellegét.



Az oktatás és a mesterséges intelligencia (AI) metszéspontjában megvalósuló innovációkat bemutató esemény valóban forradalmi volt, és bepillantást engedett a tanulás jövőjébe. Az izgalmas előadásoktól a dinamikus műhelymunkákig a konferencia páratlan platformot biztosított az oktatók, kutatók és innovátorok számára, hogy megosszák munkájukat és együttműködjenek a tanulás jövőjének alakításában egy mesterséges intelligenciával kiegészített világban. A nézőpontok sokfélesége és a viták mélysége valóban aláhúzta a generatív mesterséges intelligenciában rejlő átalakító potenciált az oktatásban.



Prof. Dr. Maior Enikő, az Óbudai Egyetem oktatási rektorhelyettese úgy fogalmazott: „Az Óbudai Egyetemen mélyen elkötelezettek vagyunk az interdiszciplináris tanulás és az innováció előmozdítása iránt az oktatásban”. - „A mi jövőképünk az, hogy a mesterséges intelligencia teljesen felforgatja mindennapi életünket, amit jól ki fogunk tudni használni az emberi képességek kiterjesztésére és kiegészítésére”.



Prof. Dr. Galambos Péter, innovációért felelős rektorhelyettes előadásában a robotika és a generatív mesterséges intelligencia legújabb trendjeit tárta fel, kiemelve a szintetikus adathalmazok kritikus szerepét a robotok vizuális észlelésének fejlesztésében. Kiemelte, hogy „a nyelvi modalitás nagyon független, nagyon jól strukturált és nagyon jól rögzített, minden megvan benne, és már van bizonyítékunk arra, hogy a chatrobotok elég jól működnek”. Aláhúzta, hogy a látáson és a nyelvi képességeken túl a finommotoros képességek elsajátítása jelenti a legnagyobb kihívást a robotok képzésében, mivel az ilyen mozgásokhoz szükséges adatok rögzítése és szabványosítása lényegesen összetettebb, mint a nyelvi adatoké.



Sokak számára kiemelkedő volt Dr. Zrubka Zsombor, Dr. Fenyvesi Kristóf és Márton Zoltán „A technológia bővíthetőségének feltárása Az oktatási képességek fejlesztésének kerete” című előadásaikban meglátásaikról számoltak be arról, hogy a technológia miként növelheti az emberi képességeket, mély visszhangra találtak a hallgatóság körében. Előadásuk egyik legfontosabb tanulsága a STEAM-pedagógia szerepét emelte ki.

A panelbeszélgetések során izgalmas témákat vitattak meg, a személyes eszközök tantermi használatával kapcsolatos komplex kihívásokról és lehetséges megoldásokról. Ez a téma abszolút releváns az EdTech Talents Horizon Europe projekt szempontjából, amelyben az Újvidéki Egyetem és az Óbudai Egyetem egyaránt konzorciumi partner.



Jövőbeli irányok

A konferencia a STEAMCRAFT workshop-pal zárult. Az interaktív foglalkozás bemutatta, hogy egy egyéni Minecraft-módosítás hogyan lehet hatékony pedagógiai eszköz. A workshop során Márton Zoltán és Kirchhof Sándor megosztották az EdTech Talents Horizon Europe projekt keretében szerzett tapasztalataikat is, kiemelve, hogy az ott végzett munkájuk miként tájékoztatja és fejleszti az olyan kezdeményezéseket, mint a STEAMCRAFT. A workshop központi üzenete visszhangra talált a résztvevők körében: „A STEAMCRAFT képessé teszi a következő generációt arra, hogy gyakorlatias, tartalmas élményeken keresztül megértse az összetett globális kihívásokat, mint például az éghajlatváltozás, az energiaátalakítás és a városi fenntarthatóság.” A résztvevőket inspirálta a játékalapú tanulásban rejlő lehetőség a valós problémák megoldására.

A konferencia sikeréhez jelentősen hozzájárult Prof. Dr. Kovács Levente rektor, aki a tiszteletbeli elnöki feladatokat látta el, valamint Dr. habil. Eigner György nemzetközi tudományos társelnök, az egyetem mesterséges intelligenciáért felelős rektori megbízott, aki a tudományos program kialakításában és magas színvonalának biztosításában játszott meghatározó szerepet.



Márton Zoltán, a STEM iroda vezetője a helyi szervező társelnök aprólékos tervezése és fáradhatatlan erőfeszítései döntő fontosságúak voltak a konferencia teljes logisztikájának zökkenőmentes és hatékony lebonyolításában.



További részletek:

https://stem.uni-obuda.hu/icgal-2025-the-first-international-conference-on-genai-literacy-held-in-budapest/

 
Frissítve: 2025.06.23.

Legfrissebb cikkek